وعده جدید برای تکمیل پرونده الکترونیک سلامت

پنج شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶

وعده جدید برای تکمیل پرونده الکترونیک سلامت

یکی از فناوری‌هایی که منجر به افزایش کار آیی نظام سلامت می‌شود، فناوری اطلاعات است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، در این میان، از مهم‌ترین طرح‌ها و برنامه‌های فناوری اطلاعات وزارت بهداشت کشورهای دنیا، طرح پرونده الکترونیک سلامت است که این مهم اگر چه در ایران همچنان با فراز و نشیب‌هایی همراه است اما حریرچی درباره پرونده الکترونیک سلامت گفت: برنامه وزارت بهداشت این است که تا آخر این دولت یا حداکثر تا پایان امسال همه مردم کشور به‌جز تهران، پرونده الکترونیک سلامت داشته باشند.

نقص پرونده الکترونیک سلامت در تهران
حریرچی افزود: مهم‌ترین نقص در ایجاد پرونده الکترونیک سلامت در شهر تهران است؛ چراکه در سالیان متوالی مراجعات مردم تهران در حوزه سرپایی از طریق مراکز بهداشتی و درمانی نبوده و عمدتا برای واکسیناسیون و مراقبت‌های دوران بارداری به این مراکز مراجعه می‌کردند. البته این موضوع در مناطق جنوبی و حاشیه تهران صدق نمی‌کند و پرونده الکترونیک سلامت برای آنها صادر شده است. همچنین در بسیاری از روستاها، حاشیه شهرها، شهرهای زیر ۲۰هزار نفر و… بالای ۸۰درصد کار را انجام داده‌ایم، اما پایین‌ترین سطح پوشش پرونده الکترونیک سلامت در شهر تهران است.

وی ادامه داد: البته هم‌اکنون سطح یک نظام ارجاع را ایجاد کرده‌ایم، اما مهم اتصال سطح یک به سطوح دوم و سوم است. مثلا در داروخانه بتوان نسخه الکترونیک دریافت کرد.این موضوع نیازمند همکاری بیمه‌ها و داروخانه‌ها نیز است. البته ما نسبت به ۴سال گذشته قدم‌های خوبی را برداشته‌ایم و می‌توانیم در یک بازه چند ساله و یا انتهای این دولت برای همه افراد پرونده الکترونیک سلامت ایجاد کنیم.

حریرچی درباره بحث پرونده الکترونیک سلامت گفت: اولا باید توجه کرد که ما در روستاها از سال‌های گذشته سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع را داریم و از طرفی دفترچه بیمه روستایی هم برای مراجعات مستقیم به پزشک مناسب نیست، اما یک‌سوم موارد مراجعه روستاییان ما به پزشک خارج از نظام ارجاع بوده است و آنها در مراجعه اول هم به پزشک متخصص مراجعه کرده‌اند. رفع این مسائل نیازمند زیرساخت‌هایی است که خوشبختانه در دولت یازدهم محقق شد؛ به‌طوری که هم‌اکنون ۶۴میلیون و ۱۴۵هزار و ۹۵۰پرونده الکترونیک سلامت ایجاد شده و از این تعداد ۱۸میلیون و ۲۳۶هزار مورد در نظام ارجاع بوده‌اند و این سیستم ۱۱۱میلیون و ۶۴۶هزار کاربر دارد و بیش از ۴۰۰میلیون خدمت از این مسیر ارائه شده است

Support
خانهپرتال داخلی